|
|
|
| |
|
|
| |
Sistemul TPMS
Sa incepem prin a oferi cateva informatii referitoare la necesitatea acestui sistem, elementele din care este construit, ca pe urma sa intram in detaliu referitor la setarea acestuia.
In SUA incepand cu 1 septembrie 2007, sistemul TPMS (Tire Pressure Monitoring System)este dotare obligatorie. Acest sistem contine un indicator luminos ce se va aprinde in cazul in care unul din pneuri nu are presiunea corespunzatoare sau se detecteaza o eroare in sistem.
Ca si sistemul ABS, ESP, SRS sau orice alt sistem de siguranta, fie ea activa sau pasiva, sistemul TPMS sporeste siguranta ocupantilor, avand in acelasi timp grija de pneuri. Rularea cu pneuri a caror presiune este prea scazuta are ca efect deplasarea excesiva a acestora pe orizontala, lucru ce atrage dupa sine deteriorarea accentuata a talonului.
Ca si in cazul sistemelor OBDII/EOBD, sistemul contine un indicator luninos MIL ce avertizeaza soferul ca presiunea in pneuri nu este cea corespunzatoare. In functie de producatorul sistemului acesta are nevoie de o anumita perioada de timp, intre 30 de secunde si 20 de minute de mers pentru a se calibra si a inregestra o presiune scazuta.
Se estimeaza ca pierderea de presiune se situeaza undeva in jurul valorii de 0.06 atm pe luna. Daca vehiculul este folosit numai pe drumuri foarte scurte , pe durata a 12 luni, presiunea in pneuri poate scadea cu mai mult de 25%, fara ca sistemul sa sesizeze acest lucru.
Sistemului i se cere sa aprinda indicatorul luminos atunci cand presiunea este de 25% mai mica decat valoarea prestabilita (indicata in general pe stalpul B). Placuta de pe stalpul B indica marimea pneurilor, viteza ,maxima admisa si presiunea la rece. Presiunea la rece este masurata atunci cand vehiculul a stationat destul astfel incat pneul sa aiba aceeasi temperatura cu a aerului inconjurator. Placutele mai indica si aranjarea scaunelor si sarcina maxima admisa pe osii.
Pentru a fi cat mai efecienti in munca pe care o efectuam, este necesat inainte de toate sa ne interesam asupra modului de functionare a acestor sisteme. Exista pe piata doua astfel de sisteme, unul direct si unul indirect. Cel indirect este de generatie mai veche nu se mai foloseste pe autovehiculele noi comercializate, insa, pentru o perioada de patru ani acesta a fost montat de un numar destul de mare de autovehicule, astfel ca sansele de a intalni un astfel de sistem sunt destul de mari.
Asa cum ii spune si numele, indirect se refera la faptul ca se foloseste de alte sisteme de pe vehicul pentru a estima presiunea. Cel mai important sistem "de sustinere" este sistemul ABS. Daca un pneu pierde presiune, diametrul acestuia se va micsora, ceea ce va face roata sa se invarta cu o viteza mai mare decat celelalte trei cu presiune corespunzatoare. Insa, marele dezavantaj este acela ca pneul trebuie sa piarda intre 0.5 si 1 atm pentru ca diferenta sa fie atat de mare incat senzorul de viteza al rotii sa o detecteze. Aceasta valoare depinde de tipul pneului, diametrul si talonul acestuia dar si de senzitivitatea sistemului ABS. In aceste conditii, putem spune ca numai la cei ce le vor repara nu s-au gandit proiectantii.
Pneurile cu talon mic, rigid, isi schimba diametrul in mai mica masura decat cele de Off-road, sa zicem. In consecinta, o pierdere de 0.7 atm a pneurilor sport ar putea micsora diametrul acestuia cu mai putin de 1 mm. Majoritatea sistemelor ABS nu pot detecta schimbari mai mici de 1 mm. Din acest motiv, sistemele TPMS indirecte bazate pe ABS nu sunt la fel de precise ca cele directe, ce au senzori de presiune montati in fiecare roata.
Sistemele bazate pe ABS trebuie de asemenea sa invete "semnatura" de rotatie a fiecarui pneu ce este inlocuit, reparat, mutat sau reumflat. Acest lucru presupune apasarea unui buton de reset in bord sau urmarea pasilor dintr-un meniu pe afisajul din bord. Este de asemenea important ca toate pneurile sa aiba presiunea corespunzatoare inaintea recalibrarii. In mod contrar, recalibrarea nu se face corect iar sistemul nu ar putea sa nu detecteze o viitoare presiune prea mica.
Daca este prezentata o eroare in sistem, aceasta are mari sanse sa fie legata de circuitul senzorului rotii. Aceasta eroare ar putea in aceeasi masura sa dezactiveze sistemul ABS precum si pe cel TPMS. Cu alte cuvinte aveti de verificat destul de multe componente. Veste buna este ca verificarea acestui sistem a devenit mai usoara odata cu introducerea testelor ce il pot interoga. In cazul sistemelor TPMS directe, acestea pot fi impartite la randul lor in doua modele. Primul este acela compact, in care valva face corp comun cu senzorul, iar celalalt este format din componente separate, valva si senzor montat undeva in apropierea acesteia, pe partea mediana interioara a jantei.
Acordati mai multa atentie atunci cand demontati un cauciuc de pe o janta cu sistem de monitorizare a presiunii ce foloseste senzorul compact. Exista pericolul sa atingeti senzorul si sa il defectati.
Clientul trebuie sa stie ca presiunea trebuie verificata ce putin o data la sase luni. Daca vehiculul este echipat cu DIC, presiune va fi afisata in timp real. Mai mult, indicatorul luminos al acestui sistem nu trebuie ignoat niciodata. Asa cum am mai spus, o presiune prea scazuta atrage dupa sine un consum mai mare de carburant si deteriorarea prematura a pneului, ca sa nu mai vorbim ca pune in pericol viata ocupantilor. |
|
| |
|
|
| |
|
|
|
BANERE SERVICE AUTO GALATI
|
| |
|
|
|
|
In incinta unitatii puteti plati cu:
|
| |
| |
 |
| |
 |
| |
 |
|
|