|
|
|
| |
|
|
| |
TURBOSUFLANTA
Intretinerea turbosuflantelor
In functie de frecventa aparitiei defectelor, cauzele generatoare pot fi variate.Vom identifica in continuare cateva dintre acestea:
* Defectiuni ale turbosuflantelor cauzate de problemele de lubrifiere: retinerea uleiului, restrictionarea sau lipsa curgerii uleiului, prezenta corpurilor straine in ulei.
* Defectiuni determinate de patrunderea obiectelor straine in rotoarele compresorului si/sau ale turbinei.
Procedura de intretinere vizeaza in mod deosebit filtrarea aerului si calitatea uleiului. Aceste zone sunt importante datorita vitezei de operare a turbosuflantei. Adoptarea unor proceduri de operare adecvate si a unei politici de intretinere preventiva ofera sistemului turbo o lunga durata de viata.
Procedurile de intretinere sunt bazate pe intervale stricte de functionare ale motorului, perioade de timp sau kilometri parcursi. Acest fapt se datoreaza unei largi varietati a lubrifiantilor, a modurilor de operare si a conditiilor la care sunt supusi acestia.
Intretinerea preventiva a turbosuflantei consta in primul rand in asigurarea pastrarii integritatii motorului si a sistemului de alimentare cu aer. Motorul nu trebuie exploatat intr-un mod care sa genereze o functionare defectuoasa a turbosuflantei.
Proprietarul vehiculului trebuie incurajat sa respecte urmatoarele masuri de siguranta pentru a asigura o buna functionare a turbosuflantei:
1. Dupa pornirea autovehicolului, accelerarea motorului este recomandata doar dupa ce presiunea uleiului a fost stabilizata. Turarea motorului imediat dupa pornire poate forta turbosuflanta sa functioneze la viteza maxima inainte ca lagarele sa poata fi lubrifiate adecvat. Functionarea unei turbosuflante cu lubrifiere insuficienta poate provoca uzura lagarelor. Repetarea acestei greseli poate conduce la defectarea prematura a turbosuflantei.
2. Oprirea motorului sa va face numai dupa scaderea turatiei la relanti. Turbosuflanta functioneaza la viteze si temperaturi constante care sunt mai mari decat cele ale celorlalte categorii de componente ale motorului. Atunci cand un motor functioneaza la capacitate/turatie maxima, viteza si temperatura turbosuflantei sunt de asemenea la maxim. Pot aparea probleme ale motorului sau turbosuflantei atunci cand motorul aflat la turatie maxima este oprit brusc.
Pentru evitarea problemelor se recomanda functionarea intr-o stare de repaos medie sau cu o "sarcina usoara", care in acelasi timp sa mentina intreaga presiunea uleiului si fluxul de aer din sistemul de racire. Urmand aceste sfaturi se poate preveni rotatia prelungita a turbosuflantei fara lubrifiere si formarea depunerilor de calamina in spatele rotorului turbina, fapt ce conduce la uzura prematura a segmentilor de etansare.
3. Sistemul de ungere al turbosuflantei trebuie amorsat de fiecare data dupa ce a fost efectuat un schimb de ulei sau orice serviciu care implica o scurgere a uleiului. Motorul trebuie pornit de cateva ori inainte de intra in sarcina. Apoi trebuie pornit si lasat la relanti pentru o perioada de 2-3 minunte inainte de accelerare, pentru ca intreaga circulatie a uleiului si presiunea acestuia sa se regleze.
4. La temperaturi scazute si in cazul in care vehiculul nu a fost utilizat pentru o perioada mai lunga de timp, presiunea normala a uleiului motorului si curgerea acestuia sunt afectate. In aceste conditii motorul trebuie pornit si lasat in starea de repaos pentru cateva minute, pentru a permite intregului sistem sa ajunga la temperatura de lucru iar uleiul la vascozitatea normala, inainte de a intra in sarcina.
5. Trebuie evitate perioadele lungi de repaos ale motorului. Combinatia de presiune scazuta din turbina si compresor si rotatia mica a axului turbosuflantei poate permite uleiului sa se prelinga peste segmenti in turbina sau in compresor. Acest lucru poate produce uzuri in carcasa lagar in zona de etansare a segmentilor si poate avea efecte negative asupra rotorului.
Defecte ale turbosuflantelor
Majoritatea problemelor care pot surveni in functionarea unei turbosuflante, au ca principala cauza o exploatare si intretinere necorespunzatoare a motorului.
O modalitate foarte eficienta de identificare a defectiunilor o constituie analiza parametrilor de functionare ai motorului, parametrii a caror modificare poate dezvalui o mare parte din iregularitatile de functionare ale turbosuflantei
Este recomandat sa apelati la opinia unui specialist inainte de a stabil concluzii referitoare la functionarea turbosuflantei (de exemplu daca turbosuflanta se invarte liber si nu a avut contact cu carcasa, poate fi vorba de alt gen de defectiuni). Trebuie retinut faptul ca o turbosuflanta nu schimba caracteristicile de functionare ale unui motor, aceasta nefiind o sursa de energie in sine. Singura functie a compresorului este sa furnizeze un volum mai mare de aer comprimat motorului, cu scopul de a asigura o ardere cat mai completa a combustibilului.
Intelegerea faptului ca o turbosuflanta este componenta unui sistem complet de operare a motorului si ca nu este mai putin importanta decat arborele cu came al motorului sau pistoanele, este un factor esential in stabilirea si rezolvarea cu succes a problemelor. De asemenea, cunoasterea unor caracteristici de baza ale turbosuflantei poate fi de ajutor in stabilirea defectiunilor acesteia.
La montarea turbosuflantei se recomanda verificarea compatibilitatii dintre turbosuflanta si motorul dumneavoastra (specificatia sa fie corecta) iar elementele de legatura ale turbosuflantei cu motorul trebuie de asemenea verificate, intrucat in tehnologia de montaj se iau masuri de pozitionare corecta a elementelor turbosuflantei. Controlul starii suprafetelor de legatura este necesar din cauza faptului ca anumite defecte nu sunt vizibile unui ochi neantrenat.
O turbosuflanta nu poate corecta defectiuni sau deficiente in sistemul de combustibil al motorului in cazul filtrelor de aer defecte sau in cazul unor uzuri ale motorului. Astfel, daca un motor cu turbosuflanta are defectiuni si daca turbosuflanta examinata este intr-o stare buna de functionare, remedierea problemelor se va axa pe analiza celorlalte componente ale motorului.
Printre principalele semnale care pot indica defectiuni ale turbosuflantei se numara:
* Motorul pierde putere.
* Motorul elimina fum negru.
* Motorul elimina fum albastru.
* Consum mare de ulei.
* Functionare zgomotoasa.
Dupa cum se observa, oricare dintre aceste semne poate fi rezultatul unei probleme interne de motor, care poate fi insa independente de functionarea turbosuflantei. Pentru a preveni o demontare inutila a acesteia va punem la dispozitie urmatorul ghid de remediere a problemelor motorului (prin care se stabileste si conditia turbosuflantei).
Remedierea problemelor de motor
In procesul de inlocuire a turbosuflantei vor fi identificate si posibilele cauze ale defectiunilor motorului si vor fi luate masuri de remediere. Cea mai eficienta cale de a analiza cauzele unei performante slabe ale turbosuflantei este de a efectua o analiza completa a motorului. In urma acestei analize se va determina si serviciul care trebuie prestat clientului.
Urmatoarele proceduri reprezinta o evaluare completa care include diferite conditii de functionare.
Instalarea si procedurile de pornire
La montarea turbosuflantei specialistul trebuie sa respecte urmatoarele reguli tehnice pentru a asigura finalizarea cu succes a operatiei:
1. Sa verifice functionarea corecta a sistemului de lubrifiere a motorului, acesta incluzand pompa de ulei, racordurile si conductele care asigura circulatia uleiului catre si din turbosuflanta. Presiunea de lucru din sistem trebuie sa fie de minim 4 bari.
2. Sa se asigure ca circuitele de ulei de intrare si conductele de scurgere sunt curate si fixate corespunzator.
a. Coductele de alimentare si de scurgere a uleiului trebuie sa fie pozitionate in asa fel incat sa minimizeze transferul de caldura de la galeria de evacuare si de la alte surse de temperaturi ridicate.
b. Inlocuirea conductelor de intrare este recomandata deoarece acestea sunt adesea astupate cu carbon si particule dure de ulei.
c. In cazul furtunelor plastice trebuie verificat daca acestea nu s-au intarit sau deteriorat si ca invelisul interior nu s-a subtiat.
d. In cazul tuburilor de metal, acestea nu trebuie sa fie restrictionate, strangulate sau stricate.
e. Unele conducte de alimentare cu ulei au garnituri reutilizabile care permit doar repozitionarea furtunului. Trebuie verificata corectitudinea instalarii garniturii, astfel incat sa nu existe fragmente de furtun blocante in ansamblu.
3. Garniturile de etansare pot cauza probleme atunci cand sunt utilizate necorespunzator in sistemul de admisie sau evacuare al uleiului pentru turbosuflanta. Problemele se identifica in momentul in care garnitura utilizata este extrudata in conductele pentru ulei, conexiunile fiind strangulate. Este interzisa utilizarea siliconului pentru etansarea conexiunilor de intrare si iesire ulei.
Cand aceste tipuri de materiale intra in admisia pentru ulei curgerea uleiului catre unul sau mai multe lagare va fi blocata sau intrerupta. Fluxul uleiului si presiunea pot de asemenea forta materialul in lagare, care poate duce la o anumita uzura. In cazul carcasei centrale depunerile se pot extinde suficient pentru a impiedica iesirea uleiului.
4.Turbosuflanta trebuie pre-unsa avand grija sa nu se blocheze.
5. Aerul provenit din circuitele deschise trebuie filtrat. Conducta de scurgere a uleiului este lasata deconectata de la turbosuflanta in timp ce motorul este stimulat pana ce uleiul se scurge din carcasa centrala. O scurgere de ulei constanta indica lipsa golurilor de aer in afara sistemului de lubrifiere.
6. Specialistul trebuie sa se asigure ca lubrifiantul este curat si la nivel optim de operare. Atunci cand este posibil, filtrul de ulei trebuie umplut cu ulei curat pentru a minimaliza timpul de amorsare.
Remedierea problemelor
In foarte multe cazuri, turbosuflantele sunt inlocuite de pe motoare inainte de a se stabili cauzele defectelor aparute. Este obligatorie inspectarea starii si conexiunilor turbosuflantei inainte de a fi demontata de pe motor.
Atunci cand demontarea turbosuflantei este necesara, in timpul demontarii furtunurilor, a suruburilor sau a legaturilor trebuie determinat daca legaturile sunt stranse si fara sparturi. Odata ce dezasamblarea a fost facuta poate fi dificil sau imposibil de constatat care au fost conditiile in care s-au produs defectiunile.
Defectarea imediata sau timpurie a unei turbosuflante inlocuite poate avea legatura cu:
* Remedierea incompleta a problemei care a cauzat necesitatea de inlocuire.
* Probleme aparute pe timpul inlocuirii.
* O turbosuflanta defecta.
* Un motor defect. |
|
| |
|
|
| |
|
|
|
BANERE SERVICE AUTO GALATI
|
| |
|
|
|
|
In incinta unitatii puteti plati cu:
|
| |
| |
 |
| |
 |
| |
 |
|
|